Köpvillkor för Tekbolaget AB
1. Om Tekbolaget AB
Tekbolaget AB har sitt säte i [Ort]. Önskar du att komma i kontakt med oss, vänligen skicka e-post till [kundservice@tekbolaget.se] (ersätt med korrekt adress) med ditt ärende och dina kontaktuppgifter, så återkommer vi snarast möjligt.
Alternativt kan du ringa kundsupport på [telefonnummer] (ange tider om ni har specifika öppettider).
- Företagsuppgifter: Tekbolaget AB
- Organisationsnummer: [XXX-XXXXXX] (ange ert riktiga org.nr)
- Adress: [Gatuadress, Postnummer, Ort] (valfritt, om ni vill ange)
- E-post: [kundservice@tekbolaget.se]
- Webbplats: www.tekbolaget.se
2. Beställning
När du har slutfört din beställning på www.tekbolaget.se skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angav vid köpet. I bekräftelsen framgår samtliga uppgifter om beställda produkter, pris samt fakturerings- och leveransadress.
- Om något är fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post på [kundservice@tekbolaget.se].
3. Leverans
- Leveranstider: Normalt 1–3 arbetsdagar för lagervaror. Undantag kan förekomma för varor som skickas från fjärrlager eller beställningsvaror.
- Fraktkostnad: Fraktavgifter och eventuella hemleveransavgifter kan variera beroende på typ av produkt, vikt och storlek. De aktuella priserna framgår i kassan innan du slutför köpet.
- Exempel: Ombudsleverans från 59 kr. Hemleverans från 189 kr.
- Större produkter (TV, vitvaror, gymutrustning, gräsklippare, elscootrar osv.) kan ha andra fraktavgifter beroende på storlek och vikt.
- Om försenad leverans uppstår utan att vi meddelat dig om längre leveranstid, kontakta oss på [kundservice@tekbolaget.se].
- Ej uthämtade paket: Om du inte hämtar ut ett paket hos ombud eller avvisar en hem-/företagsleverans, förbehåller vi oss rätten att debitera en administrativ avgift samt fraktkostnaden.
(Justera fraktavgifterna och exemplen så att de matchar ert faktiska upplägg.)
4. Priser
Samtliga priser på www.tekbolaget.se anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms, om inget annat anges.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av exempelvis leverantörsprishöjningar, eventuella tryckfel i prislistan eller felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset innan ett köp har slutförts.
5. Ångerrätt och öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Eventuellt öppet köp utöver lagen kan förekomma – i så fall anges det på www.tekbolaget.se eller i samband med köpet.
5.1 Utnyttjande av ångerrätt
- Du måste meddela oss på [kundservice@tekbolaget.se] inom 14 dagar från att du tagit emot varan. Ange namn, adress, e-postadress, ordernummer samt vilka produkter du avser returnera.
- Du som kund står för returfrakten och ansvarar för att varan returneras i väsentligen oförändrat skick, väl förpackad i originalförpackning.
- Varan ska skickas direkt till vår returadress (inte till ombud) om inte annat avtalats.
- För full återbetalning krävs att både varan och förpackningen är i nyskick, komplett och att inga delar saknas. Om varan eller förpackningen inte är i originalskick förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för värdeminskning.
- Uppfyller returen inte kraven för ångerrätt (t.ex. skadad, saknade delar), förbehåller vi oss rätten att debitera en hanteringsavgift samt fraktkostnad för att skicka tillbaka varan till dig.
(Ange gärna en direkt länk eller instruktion om hur kunder laddar ner/erhåller ert returformulär.)
5.2 Undantag från ångerrätt och öppet köp
Ångerrätt gäller inte för företag eller för produkter/tjänster som är undantagna enligt lag eller specificerade i våra villkor, exempelvis:
- Specialbeställningar eller specialtillverkade varor (t.ex. kundanpassade datorbyggen).
- Förbrukningsartiklar med bruten förpackning (t.ex. batterier, bläckpatroner, matvaror).
- Hygienartiklar, kroppsnära produkter, hushållsmaskiner eller andra varor där plombering brutits (om hygien-/säkerhetsskäl föreligger).
- Programvara, digitala produktkoder, presentkort och liknande.
(Justera listan enligt ert sortiment.)
6. Reklamation och klagomål
Vi kontrollerar alla produkter innan de skickas. Skulle en vara ändå vara skadad eller felexpedierad följer vi gällande konsumentskyddslagstiftning och åtgärdar felet kostnadsfritt (till exempel reparation, omleverans eller återbetalning).
- Kontakta oss: Du måste alltid kontakta [kundservice@tekbolaget.se] för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Skicka klagomål: Beskriv felet tydligt och ange ordernummer, namn och kontaktuppgifter.
- Vid obefogade reklamationer (t.ex. fysisk skada orsakad av felaktig hantering) kan en avgift tas ut för undersökning, administration och returfrakt.
- Om varan visar sig vara felfri eller om felet orsakats av icke-godkänd mjukvara/tredjepartsinstallation förbehåller vi oss rätten att debitera en undersökningsavgift och fraktkostnad.
Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer, se arn.se.
7. Ansvarsbegränsning
- Tekbolaget AB ansvarar inte för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi tar inte ansvar för förseningar eller fel orsakade av omständigheter utanför vår kontroll (Force Majeure), till exempel strejk, krig, naturkatastrofer eller myndighetsbeslut.
- Vi ansvarar inte heller för eventuella förändringar av produkter som gjorts av leverantören och ligger utanför vår kontroll.
8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, slutförsäljning och bildavvikelser. Vi strävar efter att presentera produkterna så korrekt som möjligt, men viss färg- eller utseendeskillnad kan förekomma mellan bilder och verklighet.
(Om ni säljer specifika varumärken, exempelvis Samsung, och behöver särskilda klausuler, lägg till dem här eller ta bort om de inte är relevanta.)
9. Information om Cookies
Tekbolaget AB använder cookies i enlighet med lagen om elektronisk information. Genom att besöka och använda www.tekbolaget.se samtycker du till användningen av cookies. Du kan stänga av cookies i din webbläsare, men detta kan medföra att vissa funktioner på webbplatsen inte fungerar korrekt.
Mer information finns på Post- och Telestyrelsens webbplats, www.pts.se.
10. Personuppgifter (GDPR)
När du handlar hos Tekbolaget AB godkänner du vår integritetspolicy och vår hantering av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och behandlar bara de uppgifter som är nödvändiga för att hantera din beställning.
- Ansvarig: Tekbolaget AB är personuppgiftsansvarig.
- Vilka uppgifter lagras? Vi lagrar namn, adress, e-post, telefonnummer, IP-adress och köphistorik för att kunna fullgöra avtal med dig och ge kundservice.
- Hur länge lagras uppgifterna? Så länge det krävs för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser (t.ex. bokföringslag) eller fullfölja avtal.
- Rättigheter: Du har rätt att begära utdrag av de personuppgifter vi har om dig, att få dem rättade eller raderade, med vissa undantag (t.ex. lagstadgade krav).
- Tredje parter: Vi delar uppgifter med betal- och fraktleverantörer enbart i den utsträckning det behövs för att hantera din order.
- Betalningsmetoder: Om du betalar via t.ex. Klarna eller Payson delas relevanta uppgifter för att genomföra transaktionen och för att förhindra bedrägeri. Eventuella fakturavillkor, dröjsmålsränta och påminnelseavgifter gäller i enlighet med respektive betalleverantörs villkor.
(Justera detaljerna kring betal- och fraktleverantörer efter hur ni faktiskt hanterar betalningar och leveranser.)
11. Ändringar av villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra dessa köpvillkor. Ändringar publiceras på www.tekbolaget.se och anses godkända i samband med nytt köp eller fortsatt användning av webbplatsen.
12. Tvist och lagval
- Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
- Om du bor i ett annat EU-land än Sverige, kan du lämna klagomål via EU-kommissionens online-plattform: ec.europa.eu/consumers/odr.
- Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och prövas av svensk allmän domstol i sista instans.
13. Force Majeure
Tekbolaget AB är inte ansvarigt för förseningar eller misslyckanden att fullgöra våra förpliktelser om detta beror på händelser utanför vår rimliga kontroll (”Force Majeure”), inklusive men inte begränsat till naturkatastrofer, strejker, lockouter, eldsvåda, krig, civil oro, terrorism, myndighetsbeslut eller brist på råvaror från leverantörer. Ingen ersättning för direkta eller indirekta skador utgår vid Force Majeure-situationer.